SETTER KONGSVINGER PÅ KARTET: – Det blir alltid mye fotballprat hvis folk utenfor får høre at du kommer fra Kongsvinger, sier markedssjef Rune Lundgren. (Foto: Kristin MacKie).

Hadde ikke klart oss uten sponsorene

KIL Toppfotball betyr mye for lokalbefolkningen i regionen. Det vet sponsorene og er en av flere grunner til at de sponser oss, sier markedssjef Rune Lundgren.

Tekst: Eva Alnes Holte

Kongsvinger IL Toppfotball (KIL) fikk i fjor inn om lag tolv millioner i sponsorinntekter. 120 bedrifter, de aller fleste lokale, sponser fotballaget.

– Gjennom to år med pandemi og krig i Ukraina har noen av våre samarbeidspartnere falt fra. Det er heldigvis ikke mange og noen har også kommet til, sier Lundgren.

KIL er med sine 40 årsverk en mellomstor bedrift i Kongsvingermålestokk.

– Vi hadde ikke klart oss uten sponsorinntektene. De tolv millionene vi får derfra utgjør nesten halvparten av inntektene våre og gjør at vi kan spille fotball på toppidrettsnivå. Heller ikke breddefotballen klarer seg uten sponsorinntekter.

Hva får sponsorene igjen for å støtte dere?

– Jeg mener at de får mye. God profilering gjennom reklame på stadion, magasiner og de største på spillernes tøy og drakter. I tillegg får de mange positive opplevelser og har også en unik mulighet i et av Innlandets største nettverk. Vi jobber på den måten at vi prøver å være så tett på partnerne som mulig for at de skal få igjen noe for støtten de gir oss.

Nettverksmøter

KIL Toppfotball har seks-sju nettverksmøter i året, hvor sponsorene kan møte hverandre og bli bedre kjent. Nye partnere får presentert seg for de andre sponsorene.

– Disse bedriftsmøtene er kanskje det viktigste vi gjør som klubb. Skal vi vokse, må også samarbeidspartnerne vokse. Vi arrangerer også sponsorturer for dem som ønsker å være med.

Ingen av sponsorkontraktene er helt like. Alle er tilpasset den enkelte bedrift, forteller Lundgren.

Finnes det noen ikke-kommersielle grunner til å støtte KIL Toppfotball?

– Helt klart. Flesteparten av sponsorene har jo et engasjement for klubben. Noen sponser oss med hjertet, andre fordi de mener det er et samfunnsansvar. Folk er stolte av fotballaget og fotballen betyr mye for oss som bor her. Men de aller fleste gjør det fordi de får noe igjen for å være med i KIL Toppfotball.

KIL Toppfotball har en solid posisjon i folks bevissthet, mener Lundgren. Også folk utenfor byen er opptatt av fotballaget.

– Vi skal tilbake i toppen

– Sier du at du kommer fra Kongsvinger, er fotballpraten i gang med en gang. Det har med historien vår å gjøre: Husk at vi var sammenhengende i 17 år i Eliteserien. I fjor spilte vi opprykksfinale i OBOS-ligaen, som er nivå to i Norge. Vi ønsker å være med å kjempe i toppen – vi skal tilbake til Eliteserien!

3 PÅ BALLEN

1. Hvorfor sponser dere KIL Toppfotball?
2. Hva får dere igjen for å sponse?
3. Følger dere med på kampene?

Trond Haugerud. (Foto: Mapei).

Trond Haugerud, administrerende direktør i Mapei, KILs hovedsponsor siden 2018 og fast sponsor siden 2002:

1. KIL Toppfotball er flaggskipet i regionenl, en god ambassadør, viktig merkevare og identitetsbygger. Klubben står for verdier Mapei identifiserer seg med og er glad i. Det handler om å vinne sammen – i fellesskap. Mapei støtter laget som en del av vårt samfunnsengasjement som også retter seg mot breddefotball, kultur og skolene.

2. Det er vanskelig å måle i penger. Gevinsten for oss og de ansatte i Mapei er gleden over å være med på å utvikle det lokale topplaget vårt. Klubben er også med på å gjøre Kongsvinger-regionen mer interessant og attraktiv. Vi får også en fantastisk logosynlighet på drakta og på Gjemselund. Klubbens sponsoraktiviteter er også veldig gode. Vi synes det er moro rett og slett – og det synes de på hovekontoret vårt i Italia også.

3. Ja, så klart! Jeg er KIL-tilhenger og veldig fotballinteressert. I seriefinalen på Gjemselund mot Sandefjord hadde vi 60 av våre ansatte på tribunen.

Ingunn Sørli. (Foto: Privat.)

Ingunn Sørli, distriktssjef i Kiwi som har vært sponsor lenge Sørli har jobbet i butikkjeden – altså rundt 25 år.

1. Fotball er en av våre mange fritidsaktiviteter for oppvoksende generasjoner. For å få god rekruttering hos barn og unge trengs det forbilder som skaper engasjement og stolthet, slik KIL Toppfotball gjør. KIL Fotball gjør også en enorm jobb for å fremme fotball som lavterskeltilbud, og muligheter for å utvikle seg som fotballspiller. Vi opplever at de lever opp til slagordet «Hel ved» gjennom et nøkternt og målrettet arbeid, på kort og lang sikt. En inkluderende klubb!

2. I Kiwi er vi opptatt av sunn fysisk fostring for oppvoksende generasjoner, og da er lavterskeltilbud som fenger de unge et viktig element. Vi har også et samarbeid med den aldersbestemte delen av KIL Fotball, så dette er et samspill. De har også skapt en arena for å samle næringslivet gjennom B2B, business to business. Alltid hyggelig og interessant å bli kjent på tvers av bransjer.

3. Ja, det gjør vi – så ofte vi har anledning.

Ivar Holth. (Foto: Privat).

Ivar Holth, daglig leder for Ivar Holth Transport som har vært fast sponsor i 20 år.

1. Jeg har spilt for KIL i mange år og føler stor tilhørighet til klubben. Image deres om å være hel ved er noe som vi i firmaet mitt kjenner oss igjen i. KIL Toppfotball har en proff ledelse. De har også en vanvittig fin gjeng med frivillige som gjør en kjempeinnsats for klubben. Det sosiale rundt klubben er også veldig viktig, synes jeg.

2. Vi får mye igjen for å være sponsor, blant annet på det sosiale planet. Sponsorturene er alltid helt topp og vinnerinstinktet på klubbens vegne bestandig til stede! Ivar Holth AS har to store kunder som legger mye penger inn i KIL Toppfotball – Gunnar Holth Grusforretning og Betong Øst som igjen kjøper varer av generalsponsor Mapei. Som dem synes jeg også det er viktig å bidra litt i lokalsamfunnet.

3. Ja, selvfølgelig. Jeg er også med på oppkjøringen til sesongen i Marbella.

 

Les også: «Vi speller ballen til seierspallen»

Powered by Labrador CMS