Tenkt deg å cruise av gårde i ny bil i sommer? Hvis du skal ha en flunkende ny, spesifikk modell kan det være du ikke rekker å få den før ferien. (Foto: Dekkmann).

Leveringstiden på biler er mangedoblet

Lange leveringstider går både utover de som jobber med bil og kundene deres. Spesielt næringsmarkedet, som har blitt vant til luksusen av å kunne bestille en bil og få den levert nesten umiddelbart, har måttet omstille seg.

Tekst: Hans Petter Løkken, daglig leder Mobile og Bilhuset, Kongsvinger

Om det er noe man alltid kan regne med, er det at markedet vil være i forandring, og ha sine opp- og nedturer. Renta går opp og strømprisene stiger. En ting bilbransjen har fått kjenne spesielt på det siste året, er at leveringstiden på biler har mangedoblet seg. Hva er grunnen til denne nye situasjonen, og ser vi en løsning i umiddelbar fremtid?

Januar 2023 var tidenes laveste registreringsmåned for markedet. Sammenlignet med januar året før, hadde antall registreringer av nye biler gått ned 70 prosent. Det er en trend som omhandler personbil, men i enda større grad varebil. Registreringen av nye varebiler var forventet å være på 5,3 prosent, men endte opp med å ikke være høyere enn 3,8 prosent.

Opptil ett års ventetid

Dette vil si at det kommer færre nye biler inn i landet enn det gjorde før, som igjen tilsier at det er flere om beinet på de bilene som er, og vanskeligere for hver enkelt å få tak i den bilen de ønsker på det tidspunktet de ønsker den. Eller for å gjøre en lang historie kort: om du vurderer å bestille bil, må du belage deg på lang ventetid. Avhengig av hvilket merke og modell du er ute etter, kan du ende opp med å stå i kø i godt over et år før bilen leveres.

Dette er tre av hovedgrunnene til at situasjonen er som den er:

● Biler sitter fast på fabrikkene
● Mangel på transportører
● Eksporthavnene er fulle

Det dreier seg altså om en logistisk kjedekollisjon, som kan spores tilbake til pandemien, men som virkelig begynte å slå rot etter den russiske invasjonen av Ukraina.

Manko på deler hos fabrikkene

For fabrikkene sin del, er det gjerne manko på deler som er problemet. Det har lenge vært internasjonal mangel på halvledere, og nå er det blitt tynt med også andre deler. En grunn til dette er at det skrikes etter biler i alle land, spesielt elbiler. Store markeder som USA og Tyskland har omsider fått øynene opp for den elektriske favoritten, og har begynt å forsyne seg av det nordiske markedet. Derfor får alle en mindre del av kaka enn før.

Men dette er bare en liten del av det. Man skal ikke glemme at selv om vi ikke lenger merker så mye til pandemien i hverdagen her til lands, er den langt ifra over. Mange bildeler kommer fra Kina, hvor pandemien fortsatt blomstrer. COVID-tilfeller gikk rett til værs igjen sent i fjor, og mange byer har måttet stenge helt eller delvis ned igjen. Dette påvirker så klart det europeiske markedet, også det norske.

Til slutt er det krigen i Ukraina som fortsetter å påvirke oss. Fabrikker er blitt nedstengt, og andre er blitt ødelagt av bomber, og dette vil ta lang tid å rette opp igjen.

Færre transportører

Men dette er bare deler av problemet. Etter at bilen faktisk er blitt ferdig på fabrikken, er det fortsatt en utfordring å få den fraktet til riktig land. Hvorfor er det mangel på transportører? Det kommer av at mange som før pleide å kjøre stor last med biler fra havner og ut til forhandlere, nå enten er i streik som følge av krigen i Ukraina, eller direkte ute i krig. Lastebilene blir stående i ro, som skaper en voldsom utfordring på importhavner, hvor det hoper seg opp med biler og det dannes en flaskehals for å frakte ut det man kan. Før nyttår var situasjonen slik at for eksempel havnen i Drammen hadde 40 000 biler, og ikke i nærheten av kapasitet til å romme alle, så en betydelig kvanta ble fraktet til Oslo og andre avdelinger som hadde plass, der man tok i bruk alt som var av tilgjengelig areal.

Etter hvert som situasjonen blir tydeligere for de forskjellige produsentene, og det blir klart for fabrikken at de ikke har et sted å sette bilene, skrus tempo gjerne ned på produksjonen.

Den nye normen?

Ettersom tempoet skrus ned, er det godt tenkelig at fabrikkene vil tilpasse seg den nye situasjonen, og produsere biler først etter at de er kundesolgte. For å slippe å ha mye penger stående i diverse import- og eksporthavner, kan det hende at den nye normen blir at kundesolgte biler vil prioriteres i produksjonen. Det er ikke god økonomi å ha en bakgård eller et lager fullt av biler man potensielt ikke får solgt, og ikke minst er det skadelig for miljøet.

For deg som kunde innebærer dette en stor forandring. Før kunne du se på en bil med egne øyne og nærmest kjøpe den på stedet, men nå er produsentene mer og mer opptatt av å opprettholde et visst volum og produsere etter hvert som kundene bestiller. Dette er utfordrende med tanke på næring. Dagens situasjon gjelder både for personbiler og varebiler, men spesielt sistnevnte opplever de største leveringsproblemene. Når en forhandler selger en varebil i disse dager, er det i praksis et 2024-salg. Det skal litt til å få en håndverker til å tenke et år frem i tid, og planlegge sitt behov for bil tolv måneder før bilen kan leveres.

Leveransetiden på personbiler kan være kortere, men her vil det være stor variasjon. For eksempel på Opel vil det gå i snitt 6-7 måneder fra bestilling til bilen er leveringsklar.

Den gode nyheten

Den gode nyheten er at det selvfølgelig finnes biler på lager hos mange av de store forhandlerne. Med mindre du skal ha en flunkende ny, spesifikk modell, er det mange valgmuligheter, spesielt for næringsbransjen. Hos Mobile Kongsvinger og Mobile Jessheim, er det nå leveringsklare personbiler og elektriske varebiler på lager. Avhengig av merke og modell kan forhandlerne også få tak i varebiler med bare noen måneders leveringstid, for første gang på lang tid.

Mobile

Mobile er en av Norges største bilforhandlerkjeder og består av 35 autoriserte forhandlere og merkeverksteder for 20 bilmerker. Du finner Mobile i Oslo, Viken, Innlandet, Vestland, Agder samt Vestfold og Telemark. I Innland ligger Mobiles verksted og utsalg i Kongsvinger og Jessheim.
Mobile har Norges største utvalg av nye biler og over 1 000 bruktbiler fra alle bilmerker på lager.

Powered by Labrador CMS