
Uløste konflikter ødelegger bedriftene
– Det gjelder å smi mens jernet er lunkent, sier Tommy Antonsen. Sammen med Trond Løkling har han utviklet et program som skal hjelpe bedriftslederne til å håndtere konflikter.
Tekst: Eva Alnes Holte
Foto: Daniel Westre Hansen
Begge er organisasjonspsykologer, har erfaring fra IT-bransjen, jobbet med konflikthåndtering i flere år og driver Semje Software sammen.
– Hele en av fire sykemeldinger knytter seg til en konflikt, sier Antonsen. Vi treffer han i Semje Softwares nyoppussede lokaler på Kirkenær. Han og kollega Løkling begynte å jobbe med konflikthåndteringsprogrammet NØGD i 2018. Som organisasjonspsykologer hadde de begge sett et behov for dette. Programmet retter seg både mot statlige, kommunale og private virksomheter.
Gode og dårlige konflikter
– Konflikter på arbeidsplassen kan skape engasjement, innovasjon og konkurransekraft. Men blir de destruktive, kan de bli kostbare og ødelegge produksjon, helse og kultur.
Ifølge Antonsen opplever til enhver tid åtte prosent å komme i konflikt med en kollega. Det samme gjelder med sin ledelse. Noen ganger ender det med sykemelding.
– De direkte kostnadene ved arbeidskonflikter beløper seg til 45 milliarder årlig. Det er like mye som sykekostnadene til Nav. I tillegg kommer de indirekte kostnadene som antas å være høyere.
Konflikter er tidkrevende og tar fokuset bort fra det man skal gjøre på jobben.
– Den ansatte i konflikt prater gjerne med andre om det som skjer. Fokuset tas bort fra arbeidsoppgavene og kreativiteten hemmes.
Faresignalene
En leder kan bruke opptil 40 prosent av arbeidstiden sin på å forsøke å løse konflikter, hevder Antonsen. Han skiller mellom «gule» og «røde» konflikter:
– De gule er et sted i grenseland hvor man fanger opp signaler på at det er samarbeidsproblemer. Kanskje den ansatte gir uttrykk for at man kanskje ikke er så motivert for å fokusere på arbeidet. De røde er når noen hevder at konflikten blant annet har gitt ansatte helseproblemer og når de blir sykemeldte.
– Hva skal en leder gjøre når det oppstår en konflikt?
– Det er viktig at man ikke står alene som leder i konflikten. Vi råder dem til å alliere seg med andre ledere hvis det er noen og til å snakke med de ansatte for å få en oversikt over hva konflikten dreier seg om. Det man ikke skal gjøre er å feie en begynnende konflikt under teppet. Man må smi mens jernet er lunkent!
Alle bedrifter bør ha en tilbakemeldingskultur, mener Antonsen. – De ansatte må føle at det nytter å si ifra og at man kan være trygg på å si ifra til sjefen hvis det er noe.
Konfliktdrivere
Antonsen påpeker at det ikke finnes noen åpenbare fasitsvar på hvordan man går frem for å løse en konflikt. Dataprogrammet NØGD er et analyse- og beslutningsverktøy som effektiviserer innsamling av data om konflikten og analyserer den helhetlig.
– Man får en god oversikt over hva som kan være mulige triggere til en konflikt. Noen ganger vil man i denne fasen av programmet oppdage konfliktdrivere man ikke var klar over slik at man kan jobbe forebyggende.
Er det allerede oppstått en konflikt, følger råd om hvordan den kan løses:
– Rådene er basert på forskning, praktisk ekspertise og systematiske erfaringer fra andre virksomheter. Til slutt måles effekten av tiltakene, sier Antonsen. Han hevder at ved å bruke programmet NØGD kan arbeidsplasser, arbeidsmiljø, organisasjoner og samfunn bli spart for betydelige kostnader, både direkte og indirekte.
Grue
Tommy Antonsen og Trond Løkling har selv finansiert oppstarten av Semje Software.
Under pandemien har Grue kommune støttet dem økonomisk. – Grue kommune har vært gode bidragsytere til at etableringen skulle gå så bra so mulig, sier Antonsen. Også Innovasjon Norge og Klosser har hjulpet dem. Dessuten har de nylig avsluttet et forskningsprosjekt med Nøgd i fokus – da med støtte av regionalt forskningsråd og bruk av Sintef som FoU-partner.
– Vi har fått tak i flinke folk gjennom Klosser. Min erfaring er at hvis du er engasjert, så er mye mulig her i kommunen. Det er iallfall ingen ulempe å være på Kirkenær hvis du har en god forretningsidé!