«Vi speller ballen til seierspallen»
– Vi fikk faktisk 35 nye sponsorer da vi rykket ned under pandemien – alle i regionen ville at LSK skulle tilbake til øverste divisjon, sier Robert Lauritsen, daglig leder i LSK – Lillestrøm Sportsklubb.
Tekst og foto: Eva Alnes Holte
Kanarifuglene, LSK og Lillestrøm Sportsklubb – kjært barn har mange navn – ble stiftet i 1917. Klubben har vært med i øverste divisjon i mange år og har blitt seriemestere fem ganger og vunnet NM i fotball seks ganger – sist under hundreårsjubileet i 2017.
Klubbkontoret
I fjor ble Lillestrøm Sportsklubb kåret til årets klubb i Eliteserien. En toppfotballklubb består av mer enn spillere, trenere og det sportslige apparatet. Denne utmerkelsen er først og fremst en påskjønnelse til de som jobber på klubb-kontoret.
– Vi er en samlet klubb med mange fulltidsansatte trenere både på akademi og elite. Nå øker vi også satsningen på jentefotballen, sier daglig leder Robert Lauritsen. Vi treffer ham på Åråsen Stadion hvor alle hjemmekampene blir spilt.
Lillestrøms største merkevare
– LSK har Norges beste treningsfasiliteter og eier sin egen stadion, sier han og tar oss med på en liten omvisning på Åråsen. Stadion ligger i Lillestrøm og har en kapasitet på cirka 10.500 tilskuere. Åråsen Stadion har vært hjemmebanen for LSK siden 1965.
Hvert år engasjerer LSK flere hundretusener mennesker gjennom sine hjemmekamper, fotballcuper, fotballskoler og aktiviteter i nærmiljøet.
– LSK er klart den største merkevaren på Romerike, en av Norges raskest voksende regioner, nå med over 300 000 innbyggere.
Uten sponsorer ingen LSK
I dag har klubben 190 sponsorer som i fjor til sammen bidro med 45 millioner kroner.
– Det hadde ikke vært mulig å drive på det nivået vi har nå uten sponsorene, sier Lauritsen. – Dess viktigere er det for oss å bidra til at de enten øker omsetningen eller reduserer kostnadene sine ved å være med i vårt nettverk .
Tre retter
Belønningen skal være en sterkere merkevare gjennom profilering gjennom arenareklame, drakter, SoMe eller gjennom å skape nyttige forretningsforbindelser via B2B-nettverket klubben tilbyr.
– De fleste er sponsorer på grunn av nettverket vårt, sier Lauritzen som mener LSK har ett av Norges råeste nettverk innen fotball: – Vi ha aktiviteter hver måned, noen ganger hver 14. dag. Vi pleier å si at vi selger nettverk til forrett, business til hovedrett og fotball til dessert – en tre retters meny man ikke kan si nei til.
4 PÅ BALLEN
Hvorfor sponser dere LSK?
Først og fremst på grunn av nettverket
– Først og fremst på grunn av LSK- nettverket som fungerer utrolig godt og er et fint verktøy i hverdagen. Her bygger vi positive relasjoner til de andre i nettverket, noe som på sikt skaper tillit. Det finnes mange plattformer der man kan bli kjent med sponsorer, blant annet turer i inn- og utland, rebusløp, møteforum, døråpnerkonsept, frokostmøter, kamper med mer. Vi har valgt å delta på alt vi klarer å rekke.
Å støtte LSK er en god investering
Stor synlighetsfaktor på Romerike
– Som supportere, samarbeidspartnere og romerikinger, er vi glade for hva LSK utfører både på og utenfor banen. LSK er en fantastisk klubb, med en enormt samlende effekt. Både sportslig og kommersielt, har det å være støttespiller en egen synlighet- og identitetsverdi her på Romerike. Bedriftsnettverket deres er også veldig bra og en god grunn til å støtte LSK. Gjennom møtene og turene får sponsorene en unik mulighet til å bli kjent med andre bedrifter. LSK er flinke til å tilrettelegge for samarbeid bedriftene imellom. Vi har i dag mange kunderelasjoner som er skapt gjennom nettverket.
Opptatt av samfunnsansvar
– Vi i BDO er opptatt av å ta et samfunnsansvar. Vi kjenner igjen mange av de verdiene som ligger i idretten og i LSK. Det er både riktig og viktig for oss å være en del av LSK sitt nettverk. Vi ønsker å være til stedet der ting skjer og næringslivet møtes. Som en stor aktør innen rådgivning og revisjon er det derfor helt naturlig for oss å være en del av dette nettverket. BDO har også en ambisjon om å bidra til samhold i regionen.