ENDELIG: En glad gjeng på Kongsvingerbanens vegne. Fra venstre: Ann Kristin Torgersen Aamodt, Klosser, Eli Wathne, ordfører i Kongsvinger, Nils Kristen Sandtrøen (AP/Stortinget), Kamilla Thue og Hilde Nygaard fra Kongsvinger kommune og sekretær for Jernbaneforum. (Foto: Privat)

Kongsvingerbanen styrkes med krysningsspor

Bane NOR inngår kontrakt om fire tiltak for å øke andelen gods på bane.

Publisert Sist oppdatert

Bane NOR satser pÃ¥ Kongsvingerbanen ved Ã¥ styrke kapasiteten for godstrafikk med flere krysningsspor, veier og parkeringsplasser. 

– Dette føles som et stort steg i riktig retning, sier Kamilla Thue, ordfører i Eidskog. 

Bane NOR har inngÃ¥tt kontrakt med NIRAS Norge AS om rÃ¥dgivingstjenester for fire tiltak pÃ¥ Kongsvingerbanen. 

Kontrakten gjelder disse fire tiltakene:
RÃ¥nÃ¥sfoss stasjon, Bodung kryssingsspor, Seterstøa planovergang og Galterud kryssingsspor.
I tillegg til planlegging av kryssingsspor gjelder oppdraget også etablering av plattformer, veier og parkeringsplasser samt planlegging av nye hus for teknisk infrastruktur.

KVANTESTEGET FOR KONGSVINGERBANEN: – Dette er et stort steg i riktig retning, sier Kamilla Thue, ordfører i Eidskog. Her i feriemodus med mannen Jo Håkon Johansen og barna Elise og Jacob. (Arkivbilde)

Ekstra lange godstog

– Det langsiktige arbeidet med å fremme Kongsvingerbanens regionale, nasjonale og internasjonale betydning har lyktes.

Ved å etablere flere kryssingsspor, og forlenge eksisterende kryssingsspor, legger prosjektet til rette for å øke andelen gods på bane. Et viktig tiltak er at kryssingssporene nå blir dimensjonert for ekstra lange godstog på inntil 740 meter, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

 Normal drift i byggeperioden

Tiltakene skal også bidra til å bedre stabiliteten og fleksibiliteten i togtrafikken for både person- og godstog.

 Spesielt viktig blir det Ã¥ finne gode og kostnadsoptimale løsninger, effektive faseplaner og legge til rette for minst mulig stenging og mest mulig normal drift i byggeperioden, lover Bane NOR. 

Byggestart i 2026NIRAS-oppdraget starter i august 2023 og vil pÃ¥gÃ¥ fram til byggestart, som etter planen skal skje i 2026, samt at det kan bli noe oppfølging i byggetiden. 

I MÅL:– Det langsiktige arbeidet med å fremme Kongsvingerbanens regionale, nasjonale og internasjonale betydning har lyktes, jubler NHOs regiondirektør Jon Kristiansen.

– Det langsiktige arbeidet med Ã¥ fremme Kongsvingerbanens regionale, nasjonale og internasjonale betydning har lyktes. Hurra for samarbeid om felles mÃ¥l av vÃ¥re politikere, administrasjon, Jernbaneforum Kongsvingerbanen, Klosser Innovasjon, Innlandet fylkeskommune og NHO Innlandet, jubler NHOs regiondirektør i Innlandet, Jon Kristiansen.  

– NÃ¥ gjelder det kontinuerlig Ã¥ følge opp i forhold til bevilgningene til Jernbanen, sier Kamilla Thue og minner om at ny Nasjonal Transportplan vedtas i juni neste Ã¥r. 

Powered by Labrador CMS