TERJES TRIKS: Driftstekniker Terje Brede Halvorsen har noen triks for å unngå hærverk på Fjellhamar skole.

– Hvis du oppfører deg, får du være med Terje!

Han har tatt fagbrev som vaktmester, men stillingstittelen hans er likevel driftstekniker. – Betegnelsen vaktmester faller mer og mer bort, den brukes mest i borettslag, sier Terje Brede Halvorsen som hittil har 407 låser å holde styr på.

Tekst og foto: Eva Alnes Holte

Vi møter ham på Norges største barneskole – 750 elever, men bygget for 1200. Fjellhamar skole i Lørenskog ble åpnet i januar i år, Terje Brede Halvorsen tiltrådte i april i fjor.

– Dette året har vært veldig lærerikt. Jeg var heldig som var med i prosjektet mens det pågikk og ble kjent med dem som skulle jobbe her – ikke bare lærere, men rørleggere, snekkere og elektrikere. Prosjektet er forresten ikke helt ferdig, idrettsbygget gjenstår.

Alarmen går

Bredesens jobb er først og fremst inne. Han følger opp alle feil og mangler som har vært før overleveringen – dører (det er 407 av dem) som ikke vil lukke seg, vannkraner som lekker, varmt vann der det skal være kaldt.

– Det er ikke så mye av dette. De har vært veldig nøye de som har jobbet her. På ytterdørene er det imidlertid en del utfordringer med at de utvider seg når det blir varmt, trekker seg sammen når det blir kaldt – og så går alarmen!

I dag skal han sjekke lekeapparatene i skolegården, få fjernet grusen og se på nødutganger og rømningsveier i tilfelle brann.

Hver sjette dag tar han en byggrunde og ser om det er noe som er blitt skadet. – Det kan foregå hærverk og det gjelder å reparere tidlig slik at det ikke utvikler seg og ikke fører til mer hærverk.

Trikset mot hærverk

– Hvis du kommer til en plass og du ser at noe er ødelagt, så er terskelen lavere for å ødelegge mer.

Foreløpig er ikke hærverk noe problem på Fjellhamar skole.
– Det er så nytt og fint her. Jeg tror elevene setter pris på det. Det er veldig viktig at elevene er stolte av skolen de går på.

Terje har et triks for å få elevene til å føle eierskap til bygningene og uteplassene for på den måten å unngå hærverk.
– Jeg vil ikke gå rundt å leke politi, så innimellom spør jeg noen på SFO om de har lyst til å hjelpe meg med å fikse et eller annet eller bare se på hva jeg driver med. Det har de bestandig, jeg opplever at de synes det er gøy å jobbe litt med «vaktmesteren». Jeg har etter hvert fått mange gode hjelpere!

BRYR SEG OM BARNA: – Man blir litt psykolog i denne jobben. Vi må aldri glemme at 750 elever er 750 individer, sier han.

Bryr seg om ungene

Det hender også at han stikker innom SFO og slår et slag Ludo med de yngste. – Jo, yngre jo lettere å ta kontakt med dem senere. Man blir litt psykolog i denne jobben. Jeg ser fort om noen er litt triste eller kanskje står litt mye alene. Da er det hyggelig å kunne muntre dem opp litt. Det er viktig å bry seg – vi må aldri glemme at 750 elever er 750 ulike individer.

Terje har god kontakt med SFO og samarbeider med dem. Han er gulrot hvis de har utfordringer med noen barn. – Da sier de at hvis du oppfører deg, kan du få være med Terje!

Firebarnsfaren Terje ler. Mens vi prater, kommer plutselig «Kristine» bort og gir ham en klem. Sånn helt uten videre, før hun løper videre.

Nye utfordringer

Ute er det andre som måker snø, fjerner grus, klipper plen og steller busker og planter. Som driftstekniker er det hovedsaklig tekniske ting som er hans arbeidsoppgave. Vi følger med han inn i rommet hvor sprinkelanlegget og varmeanlegget står. Skolen varmes opp via varmekabler og hele fem mil med rør varmer opp gulvene.

Snart får Terje flere nøkler. Til sommeren står idrettshallen klar og han går i gang med å teste bygget som også skal brukes av lokalbefolkningen på Lørenskog.

Tidligere har Terje jobbet elleve år i Rælingen kommune, sist på en ungdomsskole med svømmebasseng. Han søkte Fjellhamar skole for å få ny utfordringer. Det angrer han ikke på – Terje synes han har fått en fin arbeidsplass i en «imøtekommende kommune».
– Jeg trives veldig godt. Arbeidet er variert og ingen dager helt like. Det liker jeg!

Powered by Labrador CMS