Julehandelen 2023

Nordmenn vil julehandle for 130 mrd kroner inkl. mva i år. I Innlandet vil julehandelen per innbygger ligge på 11.361 i desember mot et norgessnitt på 12.263 kroner.

Julehandel i Innlandet for 8,2 mrd kroner

Publisert

Etter en periode med sterk vekst i handel grunnet pandemi, vil årets julehandel ha en mer normal vekstrate. I Innlandet forventes det en vekst på *2,8 prosent. Det viser årets julehandelsprognose fra NHO Service og Handel.

 I Innlandet vil julehandelen i november og desember komme på totalt 8,2 mrd kroner inkludert mva., viser den ferske julehandelsanalysen fra NHO Service og Handel. Etter flere år med pandemieffekter, forventes det en liten økning i årets julehandel for Innlandet på 2,8 prosent mot fjoråret. I Innlandet vil julehandelen per innbygger ligge på 11.361 i desember mot et norgessnitt på 12.263 kroner.

 

Julehandelen samlet for Norge forventes å bli på 130,4 mrd kroner i november og desember.

Jon Kristiansen, regionsjef Innlandet.

-I Innlandet er julehandelen litt mindre viktig enn i resten av landet og julehandelen står for 19,1 prosent av årets omsetning. Julehandelen er viktigst i byene i fylket der andelen av årets handel som skjer i julen er over 19,9 prosent. Den største delen av julehandelen i fylket skjer i Hamar med 12,1 prosent av julehandelen, tett fulgt av Lillehammer, Gjøvik og Ringsaker, sier regiondirektør Jon Kristiansen.

 Færre julegaver under treet

I volum blir det likevel nedgang. Inflasjon og renteøkning har ført til svekket kjøpekraft hos forbrukerne, og nordmenn handler mindre nå enn før. De er også mer prisbevisste, og prioriterer hardere.

Jon Kristiansen, regionsjef NHO Innlandet

I pandemiårene 2020 og 2021 julehandlet nordmenn mer varer enn vanlig, og på landsbasis var veksten i julehandelen på henholdsvis 15,2 og 1,7 prosent i de to pandemiårene. I 2022 var veksten på 1,2 prosent, og i år forventes det at norsk julehandel øker med 1,4 prosent samlet i kroner.

– I volum blir det likevel nedgang. Inflasjon og renteøkning har ført til svekket kjøpekraft hos forbrukerne, og nordmenn handler mindre nå enn før. De er også mer prisbevisste, og prioriterer hardere, sier Kristiansen.

 Årets viktigste periode

Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember, og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden av året.

 Innen bransjer som kjøkkenutstyr, leketøy og musikk, øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen. Andre bransjer der julehandelen utgjør en svært viktig del av årets omsetning, er gullsmed, bokhandler, urmaker og elektronikkbransjen. I disse bransjene øker omsetningen i julehandelen fra 52 prosent til 98 prosent sammenlignet med en normal måned.

 *Kilder for tallgrunnlaget prognosen er utført på er SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.

Powered by Labrador CMS