YRKET MITT: APOTEKER

LIKER SEG PÅ FJELLHAMAR: – Det er hyggelig å jobbe på et lokalt apotek hvor man kan bruke lenger tid med hver enkelt kunde, synes Melissa Ebadi.

– Kundene gir oss energi!

Publisert Sist oppdatert

– Vi kjenner igjen flere av kundene våre og får mange positive tilbakemeldinger. Det er god motivasjon for oss som jobber her, sier apoteker Melissa Ebadi (44). Hun foretrekker å jobbe på et lokalt apotek. 

Ebadi kom til Norge fra Ungarn i 2004 og har jobbet i apoteket på Fjellhamar siden 2009. 

KUNNSKAPSRIKT TEAM: Azad Mohamadi (til venstre) er farmsøyt med tre års universitetsutdannelse bak seg og Mahsa Ebadi er provisorfarmasøyt etter fem års universitetsstudier. Apoteker Melissa Ebadi (til høyre) har også fem års universitetsstudier i i farmasi. Nor Jasim Taher, også farmasøyt, var ikke til stede da bildet ble tatt.

Hun synes det er hyggelig å jobbe på et lite sted: – Du har bedre tid til å gi råd og veiledning om produktene enn i et stort apotek. Med årene blir du også kjent med mange av kundene og vet deres sykdomshistorie eller hva de er plaget av. Da er det lettere å gi god oppfølging på for eksempel medisinbruk. Relasjonen mellom apotek og kunde blir helt annerledes. Det liker jeg. 

Ebadi forteller at mens de før hadde et stort flertall av eldre kunder, kommer det nå etter all utbyggingen på stedet stadig flere yngre kunder innom døren. 

Hva består arbeidshverdagen av?

– Vi klargjør resepter og gir veiledning om medisinene, hvordan de skal tas, hvor ofte og så videre. Vi spør også om hvorvidt de bruker andre medisiner som kan føre til at de nye medisinene ikke gir så god effekt. Da foreslår vi andre typer eller rådfører oss med legen. Vi gir også råd om kostholdsprodukter – som det finnes en jungel av! – og om for eksempel kremer mot kviser. Kundeveiledningen vår dreier seg både om reseptbelagte og reseptfrie produkter. 

Har det gått mye kuldekrem etter jul?

– Nei, faktisk ikke. Kuldekrem var nok mer vanlig før. Vi selger iallfall ikke så mye av det lenger, men det anbefales absolutt fortsatt. Det er bra å smøre seg inn med en krem som ikke er vannholdig i kulda, sier hun og ler når vi mimrer tilbake til den tiden man smørte seg inn med vaselin. 

Hva selger dere mest av?

– I disse influensa- og koronatider går det mye i smertelindrende, febernedsettende og nesespray. Vi selger en del covid-tester også. 

Selv om det ikke lenger er et krav at man skal teste seg dersom man har symptomer på korna, anbefaler Melissa likevel at man gjør det dersom man har symptomene og omgås folk med dårlig immunforsvar. 

Velutdannet stab

 Intervjuet foregår på et lite kontor bak utsalgsstedet. Næring24 må undertegne et skjema om taushetsplikt før vi får starte samtalen. Ute i «butikken» jobber Azad Mohamadi og Mahsa Ebadi med veiledning og salg. Apoteket har fire ansatte, to av dem utdannede farmasøyter etter tre års universitetsstudier.   Mahsa og Melissa har to år ekstra og bærer tittelen provisorfarmasøyt. Melissa forteller at det er et krav om at daglig leder, altså apotekeren, må være utdannet provisorfarmasøyt som er en femårig universitetsutdanning.

–  De andre medarbeiderne kan være reseptarfarmasøyter eller apotekteknikere. Jeg synes det er fint at vi har mange farmasøyter nå, men dette vil variere etter hvert som noen kanskje slutter og vi ansetter nye. Vi vil uansett legge stor vekt på veiledning, lover Ebadi. 

Starthjelp

Apoteket tilbyr gratis startveiledning og oppfølgingssamtaler til kunder som har begynt med inhalasjonsmedisiner eller hjertemedisin. Intervjuet går mot slutten. Det er mye å gjøre selv på et lokalt apotek når man bare er fire på jobb. 

– Vi tar forholdsregler og passer på vår egen helse også, slik at vi kan være til stede for dem som trenger oss, sier Ebadi. 

Powered by Labrador CMS