Grensehandelen lønner seg ikke like mye som før

Det gjør godt med en pust i bakken når man er på storhandel i Sverige. Nordmenn brukte 721 milllioner kroner på kafé- og restaurantbesøk fra januar til september i år.

Prisveksten er større i Sverige enn i Norge

Publisert Sist oppdatert

"Harryturene" lønner seg ikke like mye som før: Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer hos søta bror har steget med 14,3 prosent fra januar til september i fjor til samme periode i år. I Norge steg de med 10,1 prosent. 

Nordmenn grensehandlet for 6,8 milliarder kroner i årets tre første kvartal, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). 



Mest til mat og dagligvarer

– I årets første kvartal handlet vi for 1,9 milliarder kroner i på dagsturer til utlandet. Andre kvartal inneholdt påske og mange helligdager og grensehandelen økte til 2,6 milliarder kroner. I tredje kvartal gikk handlebeløpet noe ned og endte på 2,3 milliarder, sier seniorrådgiver Guro Henriksen i SSB. 

Mesteparten av pengene går til mat og dagligvarer. 

– I perioden januar til og med september i år, brukte vi 2,9 milliarder kroner på denne varegruppen og det tilsvarer 43 prosent av grensehandelen.

Alkohol

Handlekurven inneholder også en stor andel varer som er høyt avgiftsbelagte i Norge. Alkohol utgjør 13 prosent av handlekurven, hvorav åtte prosent er vin og brennevin og fem prosent er alkoholholdig øl og sider. Fem prosent av grensehandelen ble brukt på snus og samme prosent på sigaretter og tobakk. 

– Brus og mineralvann er populære varer for nordmenn på grensehandel. Brus utgjorde syv prosent av all grensehandelen, mens sjokolade og godteri utgjorde fire prosent.

Vi oppsøker også gjerne serveringssteder når vi er i Sverige - 721 millioner kroner gikk med til kafé og restaurantbesøk og andre tjenester – kanskje for å gjøre det mer til en hyggelig tur eller for å få en "shoppingpause". 

Kilde: Statistisk sentralbyrå



Powered by Labrador CMS