YRKET MITT: KONDUKTØR PÅ TOGET

Hamda Musa Eise (38) elsker å yte service. Ofte blir det en liten prat med passasjerene også

– Vi frakter hele Norges befolkning - på godt og vondt

- Livet går på skinner, ler Hamda Musa Eise (38) som har vært konduktør i ti år.

Publisert Sist oppdatert

 Tilfeldigheter førte henne inn i yrket. Hamda hadde i tre år drevet en kaffebar i Oslo sentrum. Den gikk bra, men så fikk stamkundene hennes egne kantiner på arbeidsplassene sine og kom ikke så ofte innom kaffebaren lenger. I tillegg steg husleien. 

– Jeg hadde lyst til å stifte familie og ønsket meg en tryggere arbeidsplass. En dag viste mannen min meg en annonse hvor NSB, som det het den gang, søkte etter deltakere på et aspirantkurs for konduktører. Kunne det være noe for meg?

Det var det og Hamda søkte og kom inn. 

– Det er jeg veldig glad for i dag. Jeg stortrives som konduktør i Vy. 

Fra eldreomsorg til passasjerer

Hamda har bestandig arbeidet i servicebransjen. Da hun gikk på videregående, tok hun vakter på sykehjem for å tjene egne penger. – Jeg liker å jobbe med mennesker, konstaterer hun. Hun og familien kom fra Somalia til Norge da hun var ti år gammel. 

 Vi treffer Hamda på Oslo S. Hun ser overraskende opplagt ut til å ha vært oppe siden fem om morgenen for å rekke tidlig-vakta klokka seks. Snart skal hun hjem til mann og to gutter på fire og sju år. 

10 000 skritt om dagen

– Det går i ett hjemme og på jobb, sier hun og forteller om en travel tilværelse som småbarnsmor til to aktive gutter. Dagene på toget er også travle. Hamda får rørt seg, for å si det sånn: 

– Før hadde jeg skritteller på telefonen på jobb så jeg vet at jeg kan gå opptil 10 000 skritt i løpet av en arbeidsdag. Vi får god trim av å jobbe på toget, men siden vi går og står så mye, er det viktig å trene litt på fritiden slik at belastningen på ryggen ikke blir for stor. 

Aspirantkurs og etteropplæring  

Hvordan blir man konduktør på toget?

– Først må man gå et aspirantkurs på fire-fem måneder. For å komme inn på det må du være fylt 18 og ha fullført videregående. På aspirantkurset lærer du om brannkurs, evakuering og konflikthåndtering. Kurset er teoretisk så når du har fullført det, jobber du en periode på toget sammen med en yrkesveileder. Senere er det lokale samlinger hvert år for å vedlikeholde konduktørutdanningen og lære om nye regelendringer. Hvert tredje år må konduktørene ta etteropplæring.

Sikkerheten viktigst

Hva gjør en togkonduktør?

Vet du, mange tror vi bare selger billetter!

– Vet du, mange tror vi bare selger billetter! Vi gjør det selvfølgelig og vi svarer på spørsmål og hjelper passasjerer i rullestol eller med barnevognen. Kundeservice er en viktig del av jobben, men aller viktigst er at vi tar vare på sikkerheten. Vi tilkaller hjelp dersom noen får et illebefinnende eller er ruset og plager andre passasjerer. 

 Selv har Hamda heldigvis aldri opplevd brann eller evakuering. – Jeg har måttet stenge dører av sikkerhetsmessige grunner ved et par anledninger og tilkalt ambulanse når passasjerer har blitt akutt syke eller fått et illebefinnende. 

Hijab på jobb

Apropos konflikthåndtering – er passasjerene hyggelige?

– Ja, det synes jeg! Mange av dem er pendlere som jeg er på nikk med. Noen få kan være litt kranglevorne, men det pleier å gå fint hvis jeg bare snakker rolig med dem. Jeg pleier å si at vi frakter hele Norges befolkning – klart folk er forskjellige. I helgene har vi forresten vektere på toget i tilfelle ubehageligheter. 

Er det noen som kommenterer at du går med hijab?

– 70 prosent av kundene kunne ikke bry seg mindre. I løpet

av ti år har jeg bare opplevd to ganger at noen har sagt noe

negativt om hijaben min. De aller fleste vil bare komme seg

fram dit de skal. Noen har forresten også hyggelige tilbakemeldinger på at jeg bruker hijab. 

Grunnlønn og tillegg

 Har dere faste arbeidstider?

– Vi jobber turnus, det vil si dag-, kvelds- og nattevakter pluss helgevakter. 

Hva tjener en konduktør?

– Grunnlønna etter åtte år ligger litt over 400 000 kroner. I tillegg får man ekstra betalt for kvelds-, helge- og nattevakter. 

Hvilke egenskaper bør en konduktør ha?

– Vedkommende bør være flink med mennesker og være løsningsorienter. Jeg trives veldig godt med at jeg både kan jobbe selvstendig og på lag med andre. Jeg har flotte kolleger!

 

Intervjuet er over – Hamda Musa Eise har et tog hjem hun skal rekke.

Powered by Labrador CMS